ADHD volwassenen en planningen

adhd volwassenen planningADHD-ers. Die kunnen toch he-le-maal niet plannen? Zal ik je eens wat geks vertellen? Dat kunnen ze – die ADHD volwassenen dus ja – mooi wel! 

Want het enige wat er anders is aan iemand met ADHD of ADD is het etiketje wat erop geplakt wordt. Gebrek. Of stoornis. Ziekte zelfs. En de neiging bestaat vaak om te kijken naar wat iemand niet kan, onbegrip omdat hij of zij anders denkt en functioneert. Etiketten, die heb ik ook mijn hele leven lang opgeplakt gekregen. Vooral van anderen. Want anders zijn is blijkbaar iets raars?! Of moet ik eerder zeggen: jezelf zijn is iets raars?  En sinds wanneer is anders minder?

Kort geleden heb ik een prachtige film gezien over een jonge autistische vrouw die een begaafd wetenschapper werd. Vooral doordat men in haar geloofde en zij in zichzelf. Temple Grandin. Het verhaal is heel herkenbaar voor mij. Ik denk in beelden en leer dus op een andere manier. Dat betekent dat het daardoor lastig is dezelfde taal te spreken als de mensen om me heen. En heb ik gewoon een andere manier om dingen te doen, te ervaren. Is dat dan slecht?

Nee, gewoon anders. Ik noem het: anders-dan-anders. Ik heb alleen wat meer handigheidjes en hulpmiddelen nodig om mijn werk als – hou je vast – zelfstandig ondernemer slash personal organizer te kunnen doen. Mijn belangrijkste handvaten:

     Multitasken is eerder switchtasken en gaat ten koste van de kwaliteit. Dus prioriteiten stellen en durf nee te zeggen.

Zet wat vandaag niet hoeft op een to do-lijstje voor het moment dat het wel moet.

Je energiepeil in de gaten houden. Niet te veel willen doen in korte tijd. Rust nemen in plaats van maar in de hyperfocus blijven.

Zet je telefoon en het geluid op je computer uit als je met iets bezig bent wat je opperste concentratie vergt.

Zorg voor een omgeruimd bureau. En geef alles vaste plekken.

Zet taken in Outlook met een herinnering eraan vast.

Laat mijn ‘gebrek’ nou juist mijn grootste kracht blijken te zijn! En wat is de definitie van een gebrek nou eigenlijk? Dat je iets niet kan? Ik ga graag die discussie met je aan om het tegendeel te bewijzen.

Over Doriene van Luttervelt

Voor diegenen die mij nog niet kennen zal ik eerst eens iets over mijzelf vertellen.
Ik ben Doriene, geboren in Den Haag als èchte watervrouw, 47 jaar jong, zelfstandig ondernemer met een grote passie voor dans. Salsaaaaaaaa, bachata en kizomba. Voor mij, is het erg lekker om in mijn lijf te zijn in plaats van in mijn hoofd.

Reacties

  1. Hoi hoi,
    Ik heb veel aan je tekstje,zelf ben ik vorige week naar psycholoog geweest omdat ik al héél lang met het vermoeden van ADHD rondloop. Toen ik om een sluitende diagnose vroeg werpte ze de vraag terug: en als de diagnose gesteld is wat dan?
    Idd ik ben anders dan anderen maar dat is ook mooi tegelijkertijd,gewoon jezelf zijn.
    Soms is het best lastig zeker als verpleegkundige durf ik in stressy-momenten mijn hele structuur kwijt zijn,maar toch lukt het me al 10 jaar om suxsesvol dit beroep met veel liefde uit te voeren.
    Om meer te bereiken heb ik voor mezelf een hulpje gemaakt want ik wil zo veel maar bereik zo weinig zodat mn huishouden,eetpatroon,activiteiten er dikwijls ondere leiden.
    Het hulpje bestaat uit een map met enkele hoofdzaken in gekleurde mapjes: huishouden,voeding,sport,to do-list,verveling,slaap,enz voor elk heb ik een haalbare structuur gemaakt.
    Elke avond maak ik een dagschemma op en tracht die te volgen. Het vraagt wat inspanning maar het lukt wonderwel.
    Ik vertel dit hier omdat ik graag deze tip zou meegeven aan ADHD’rs die het op dit vlak ook zo moeilijk hebben.
    Groetjes eike

    • hallo Eike, dat klinkt voor mij heel interessant met die mapjes.. Op het moment wil ik graag iemand helpen met ADHD. Zij wil graag meer structuur in haar leven. Nu kan ik me voorstellen wat je in het mapje huishouden stopt maar wat zet je in de andere mappen..bv voeding

  2. hey Doriene, je geeft me moed. de tips die jij geeft probeer ik zoveel mogelijk al toe te passen. Ik zal eens aan mijn psychiater vragen of ze leest wat je geschreven hebt, want ze denkt dat ik niet kan organiseren omdat ik ADHD heb. Ik wil van de Rilatine af maar zij wil me eraan houden. Ik vermoed dat jij geen Rilatine neemt, klopt dat?

    • Psychiater schrijven heeel graag ritalin voor en als deze psychiater dan ook nog gewoon glashard zegt dat je niet kan organiseren vanwege je ADHD dan zou ik serieus overwegen naar een andere psychiater te gaan. Of naar een psycholoog, die kijkt eerder naar jou als persoon en wil je niet meteen volstoppen met medicijnen. Ik ben in 2009 naar de psychiater gestapt vanwege een vermoeden van ADD en angsten. Ik kreeg de diagnose en ze wilden met eigenlijk alleen maar helpen als ik Ritalin zou slikken. Met veel tegenzin heb ik het uitgeprobeerd, mijn bloeddruk ging omhoog. Zegt de psychiater: dan krijg je toch ook medicijnen tegen hoge bloeddruk. Toen was bij mij de maat vol. Ik ben met de hele behandeling gestopt. Het angstprobleem werd overigens ook niet opgepakt (“dan moet u op een andere afdeling zijn mevrouw…”). Kijk vooral naar wat je zelf nodig hebt en wees niet bang om op je strepen te staan. Het is jouw leven. En er zijn echt goede begeleiders, cursussen en coaches voor ADHD. Helaas is het nog wel steeds zo dat de reguliere hulpverlenende instanties je automatisch volstoppen met drugs.. Ik zou eerst kijken naar je voeding, je leefgewoontes en een coach die je helpt met organiseren. Ik ben trouwens ook ZZP’er en werk 20 uur in loondienst. Ik organiseer me suf. Doe tien dingen tegelijk en woon samen met een ADD’er avant la lettre, dus ik doe ook al de organisatie voor zijn werk (ook ZZP’er).
      Ik eet geen haast suiker, geen chocolade, geen tarwe en haast geen zuivel. Mijn hoofd is hierdoor een stuk meer helder door. (Paleo/Gaps dieet) Als je je drive hebt gevonden en je weet wat je echt heel erg leuk vind dan heb je zoveel energie en vind je ook oplossingen voor al het organiseer werk. Motivatie is het halve werk. Met nadruk op halve en niet hele.

  3. Beste kristiane,het is ook geen waterdicht systeem hoor maar alle beetjes helpen hé.
    En idd als verpleegkundige probeer ik eerst andere dingen uit dan naar medicatie te grijpen,dus ik neem geen pillen.
    Groetjes Eike

  4. Janneke zegt:

    HeHoiHallo allemaal,

    Als ik dan ook tips mag aandragen; de apps Evernote of ColorNote.
    De eerste (http://www.youtube.com/watch?v=Pjn6YkCY2yA) is er ook als website en het handige hiervan is dat alles met elkaar gesynchronisseerd wordt; wat je waar ook typt, je kunt het thuis en op je smartphone nalezen en bewerken. Ik heb in Evernote meerdere mappen; voor persoonlijke aantekeningen, zoals gedachten, maar ook voor foto’s van leuke gadgets en websites. Dit is misschien alleen wel iets voor iemand die handig is met internet en smartphones.

    De app ColorNote (http://www.youtube.com/watch?v=24SfkfiX-OQ) is simpeler in gebruik en daarmee kun je zelfs ook afvinklijstjes maken….ben ik dol op! Zo heb ik onder anderen lijstjes voor boodschappen, mijn studie, klussen en natuurlijk een to-do! Je kunt ze zo op je startscherm plaatsen en verschillende kleurtjes geven. Heel overzichtelijk!

    Ben benieuwd of iemand anders er ook wat aan heeft.
    Groetjes, Janneke

    • Janneke,

      Heel erg bedankt, hier heb ik wat aan. Ook ik zoek meer structuur in mijn leven, het is gewoon druk met werk en gezin en zo’n storm in je hoofd en dit kan ik goed gebruiken. Ik heb ze meteen gedownload. Thanks!!

      Groet, Elise

  5. Ik heb vorige week mijn keukenkastjes opgeruimd en en heb op de kopse kant van iedere plank van die smalle post it-tabs geplakt met daarop geschreven wat er op de plank ligt. In verschillende kleuren. Zo zie ik in een keer wat er allemaal in het keukenkastje zit. Dus als je het deurtje open doet is het net zo’n gezellig kastrandje maar dan met namen van ingredienten erop geschreven. En is een ingredient op dan haal ik de tab eraf en plak ik hem op de buitenkant van het deurtje, zodra ik het ingredient gekocht heb plak ik hem weer terug. Het werkt erg goed, ook voor de andere familieleden die ook alle drie erg visueel zijn ingesteld.

  6. Bas de Vries zegt:

    Hé Doriene,

    Klopt echt zoals je zelf zei ,” Ik denk in beelden en leer dus op een andere manier. Dat betekent dat het daardoor lastig is dezelfde taal te spreken als de mensen om me heen.”
    Heb dat nml ook altijd zo gezien , maar nooit geweten hoe ik dat anderen kon wijsmaken ofzo.
    Met die regel zoals jij het nu beschreven heb , is precies hoe ik dat ook nu kan uitleggen aan anderen.
    Echt top! thanks for that!

    Ikzelf werk al 22 jaar als magazijn_logistiek medewerker/planner. (humor, vanwege ongeregelde adhd’ers bladiebleh) . Het probleem wat er bij mij speelt is, dat het soms ietwat rommeliger uitziet qua werkzaamheden (terwijl uiteindelijk alles geregeld gaat worden) . Maar hier vaak afgerekend op wordt.
    Nou denk ik dat juist die mensen het gewoon zelf niet kunnen volgen , en dus rommelig vinden. Word ik dus afgescheept als iemand die niet alles onder controle heb.
    Terwijl ik exact weet wat ik moet doen. Constant van taak naar taak springen is nml dan ook mijn kracht vind ik zelf, JUIST door die rommeligheid 🙂

    Mensen proberen dan ook altijd de in hun ogen “minder sterke kant” op te krikken, terwijl ik altijd denk van: zullen we van de “goeie dingen” meer profijt uit kunnen halen.

    Zou zo mooi zijn :).

  7. ik zou een advies willen geven:
    probeer eens op een natuurlijke manier ondersteuning te vinden. Een middel hiervoor zijn bach bloesem remedies. Verder kunnen mindfulness oefeningen helpen je beter te concentreren.
    http://www.bachbloesemsenmeer.nl

    • Trixie zegt:

      Ik heb een mindfulness training gevolgd en doe dit al enkele jaren nu. Ik vind niet dat ik me beter ga concentreren door de mindfulness. De drukte in mijn hoofd gaat echt niet weg door het fixeren op een lichaamsdeel of beeld. Het heeft me wel bewuster gemaakt van de drukte en me geleerd dat het OK is om te accepteren dat ik die gedachtenstroom niet kan verdrijven uit mijn hoofd. Om me te kunnen concentreren is het voor mij wel noodzakelijk dat ik mijn omgeving aanpas. Te veel frutsels en rommel leidt af en liefst alleen materiaal op mijn bureau van het project waar ik mee bezig ben. En ja, het moet ook boeiend zijn waar ik mee bezig ben. Zonder uitdaging in de taak, zit ik al snel weer een ingewikkeld hobbyprojectje uit te vogelen. En net als Joeri, gebruik ik ook graag Wunderlist. Lekker overzichtelijk zonder poespas en je kan de lijsten zelf naar eigen inzicht maken en zelf bepalen welke zaken je bij elkaar groepeert. Mindfulness alleen is niet voldoende om concentratieproblemen onder de knie te krijgen, heb ik ervaren. Ik denk dat het belangrijkste is om de balans te vinden in het juiste aantal prikkels en de juiste soort prikkels. Te veel is funest, maar te weinig nog rampzaliger. En welke prikkels je nu stimuleren en van welke je over de rooie gaat, dat moet je leren herkennen. Mindfulness helpt wel bij dit soort zoektochten en voor mij is het belangrijk dat het me helpt om te ontspannen. Dus die denkbeeldige motor die op mijn rug hangt en me de hele dag in beweging houd, even uitzetten. Dat is op zich al een hele prestatie.

  8. Ik werk momenteel als coach en organisatie-adviseur (als ZZP`er) en heb ook wel wat te organiseren met drie kinderen een mijn lieve vrouw die lange dagen maakt. Zij ondersteund mij heel erg met mijn focusprobleem, maar ik wil uiteraard niet afhankelijk worden van anderen.

    Het loopt niet altijd even lekker en collega`s zzp`ers zijn niet altijd even begripvol, wat wel voor onfijne spanningen zorgt in lijf en leden.

    Ikzelf werk heel graag met Wunderlist. Ik heb er al een aantal geprobeerd, maar deze sluit aan bij wat ik graag gebruik. Simpel, handig en duidelijk. Ik laat hem automatisch opstarten als ik de laptop aanzet en zo krijg ik weer onmiddellijk mijn focus. Lukt dit steeds, uiteraard niet…maar dat is met iedereen en alles ook zo. Zelfs overgeorganiseerde mensen krijgen het soms erg te verduren als ze het niet voor elkaar krijgen.

    Toch is het telkens weer met vallen en opstaan. Best wel vermoeiend.

    • Hoi Joeri wat is “Wunderlist”, wie weet is dit voor mij een praktische steun om te kunnen focussen zoal jij zegt groet El

      • Trixie zegt:

        Wunderlist is een gratis app voor het maken van takenlijstjes en afspraken, die je kan gebruiken in Windows, Mac OS, Android en iPhone. Op alle apparaten synchroniseert de app je lijstjes en je kan het ook met meerdere mensen gebruiken. Dit is erg handig als je wilt zorgen dat alle gezinsleden hun afspraken en taken nakomen. Desgewenst mailt de app je ook herinneringen, wat volgens veel ADHD-ers effectief werkt om dingen niet te vergeten. Zelf vind ik het programma erg prettig, omdat er niet te veel toeters en bellen inzitten die je toch niet gebruikt en die vooral afleiden van wat echt belangrijk is. Daarnaast kan je zelf categorieën van lijstjes aanmaken en wat je niet nodig hebt van het programma zie je dan ook niet op je scherm, wat ik erg prettig vind. Veel van soortgelijke programma’s hebben een vooraf ingestelde indeling waar je je aan moet houden en niet altijd aan kunt passen en dan vind ik het al snel te rommelig en te veel afleiding. Wat Joeri zegt, dat het hem helpt om te focussen, klopt wel. Er gaat een hoop informatie van je hoofd naar het programma, wat jou vervolgens helpt herinneren wat je prioriteiten zijn en dan krijg je ruimte in je hoofd om aandacht te besteden aan iets anders. Link naar de site: https://www.wunderlist.com/en/.

  9. Margreet zegt:

    Wat fijn om te lezen over anderen met talloze rijtjes en lijstjes en “storm” in je hoofd. Voel ik me minder alleen.

  10. Organiseren en plannen is juist een van mijn sterkste kanten, ondanks mijn adhd. En omdat ik moeite heb met schrijven maak ik van veel taken en stappen een mindmap. Dit zorgt ervoor dat ik beter kan onthouden en overzien.

    • ok. hoe organiseer jij die mindmaps? waar maak je ze? op papier of via app? lijkt me interessant om daar wat van te horen, mssch kan ik ervan leren

      • Het kan op papier, maar ikzelf gebruik Freemind, het is gratis en redelijk uitgebreid.
        Het geeft een duidelijk visueel overzicht wat helpt bij mijn studie of uitwerken van projecten.

  11. Hier een website met handige planners, agenda en weekschema om alles netjes te organiseren en overzichtelijk te houden :
    http://plan-point.nl/webwinkel/plan-point-homeplanner-2015

Laat wat van je horen

*