Vijf tips voor de klusjes die altijd blijven liggen

adhd volwassenen tipsEr valt niet aan te ontkomen: vervelende klusjes. Van die taken die je maar uitstelt. En uitstelt. En uitstelt. ADHD volwassenen zijn er uiterst begaafd in, dat vooruit schuiven van dingen. Vroeg of laat moet je er toch aan geloven. Maar hoe aan te pakken? Vijf tips om je sneller door de to do-lijst te worstelen. 

Besteed zaken uit

Ondanks dat er altijd klusjes blijven liggen die niet kunnen worden uitbesteed is het toch goed om kritisch te kijken of iemand een taak kan overnemen of kan assisteren. Een schoonmaakster, behulpzame buurvrouw of handige collega. Collega’s met een andere achtergrond en functie dan jij kunnen mogelijk helpen met klusjes waarbij jij de aandacht in no time verliest.

Creëer eigen deadlines en tijdsdruk

Vraag zoveel mogelijk informatie om een klus af te kunnen ronden inclusief de deadline en eventuele updates tijdens het proces. Om de tijdsdruk op te voeren is het handig om eigen deadlines te stellen die vroeger zijn dan de daadwerkelijke deadline. Overtuig jezelf ervan dat de eigen deadline belangrijk is, omdat je op vakantie gaat, een dag vrij wil, er een project aan komt of een andere goede reden. Prent de nieuwe deadline in en schrijf deze in je agenda om zo de tijdsdruk op te voeren en jezelf daarmee te motiveren om ermee aan de slag te gaan. Beginnen is dan minder moeilijk en als op het laatste moment zaken uitlopen, heb je nog een buffer.

Zet een tijdslimiet per onderdeel en neem pauze

Verdeel de taak onder in pagina’s, records, hoofdstukken of een andere verdeling die van toepassing is. Stel per onderdeel een bepaalde tijd in, bijvoorbeeld een uur per hoofdstuk, en zet dit af tegen de hoeveelheid tijd die je jezelf hebt gegeven om de taak te volbrengen. Na elke deadline neem je een welverdiende pauze om op het volgende ingeplande moment weer een uurtje aan de slag te gaan.

Maak een wedstrijd voor jezelf

Aan de hand van de gestelde tijden en deadlines kan je een wedstrijdje maken voor jezelf. Bijvoorbeeld door een bepaalde hoeveelheid records in een database sneller af te werken dan je had gedacht zonder fouten te maken. Of door net even langer door te gaan en een extra hoofdstuk van een rapport na te kijken. Wees wel streng voor jezelf en blijf secuur, anders kost de snelheid straks alsnog extra tijd.

Deel je klus op Facebook, Twitter, sms of whatever

Laat anderen via social media, sms en WhatsApp weten wat je aan het doen bent. Op die manier ontstaat er een gevoel van sociale controle en moet je een heel goed excuus gaan verzinnen om je klus niet af te maken. Af en toe updaten als je een deadline hebt gehaald kan voor motiverende reacties zorgen. Daarnaast zijn er vast nog meer mensen die hun tijd doden op Facebook omdat ze met een rotklus in hun maag zitten. Gedeelde smart is halve smart en je kunt elkaar een hart onder de riem steken.

Wat werkt er voor jullie?

Over Danitsja Koster

Reacties

  1. Anton van Beusekom zegt:

    Eat your FROG in the morning! Ken je die uitdrukking?

    Stel: Je moet iedere dag een kikker opeten..BAH! Wanneer zou je dat doen? Veel mensen stellen dat uit waardoor de rest van de dag moeizamer verloopt… Je hebt namelijk de hele dag in je hoofd zitten dat je die smerige kikker nog moet opeten. Wanneer je de kikker s’morgens direct opeet ben je er vanaf en loopt je dag ook veel lekkerder!

    Mijn advies, ik doe het zelf ook en bevalt perfect, pak die rotklus direct in de morgen en je voelt je heerlijk en trots dat jij die K. Klus geklaard hebt!

    Have a nice day!
    Anton

    • Ik weet dit al jáááren, probeer het ook vaak toe te passen en heel vaak gaat het toch weer mis. Ofwel: het zal nooi een automatisme worden. Deprimerend.
      MAAR: soms lukt het wel!! Dit jaar had ik half februari de belastingaangifte de deur uit, terwijl ik andere jaren vaak uitstel moet aanvragen. En dat voelt me nu toch een partij lekker!

    • ButterFlyingFree zegt:

      “Eat Your Frog ” Rofl…

  2. Linda Groesbeek zegt:

    Ha, ik heb ook vandaag de belastingzooi al geregeld! Trots op mij!

  3. Birgitte zegt:

    Ik heb het laten doen.
    Heerlijk!

  4. Goeie tips.
    Er is er altijd wel een die bij jou past en die je kunt gebruiken.

    Uitbesteden
    moet wel in je persoonlijkheid liggen. Ik HAAT vragen of iemand wil doen voor me.
    Toch heb ik moeten leren om bijvoorbeeld voor mijn administratie hulp te vragen. Ik heb een jaar een vrijwilliger gehad. Nu zet ik het in mijn bureau agenda als er iets moet. Zoals de belasting. Ik blijf dan zitten tot het verzonden is, anders verdwijnt het op die stapel van dingen die vergeten worden.

    Eigen deadlines en limit.
    Die deadline is belangrijk. Ik zet taken in mijn agenda en waar nodig een alarm op mijn mobiel.
    Zonder deadline wordt het telkens verschoven naar een vage toekomst.

    Limit
    Ja ik heb dat wel nodig. Het hangt ervan af wat de taak is hoe ik die limit instel.
    Omdat ik ook met andere gezondheidsproblemen te maken heb, speelt dat vaak een rol bij het wel of niet halen van een limiet.
    Meestal heb ik een week-limit. Zoals de aangifte 2011. Dat MOET deze week en ik MOET iets retourneren. Dan zet ik het voor elke dag van deze week in de agenda. Net zo lang tot ik het gedaan heb. Op vrijdag zet ik dan bijvoorbeeld: laatste dag voor aangifte en retourneren.

    Tijdlimit en pauze
    Lijkt mij een hele gevaarlijke voor iemand met AD[H]D. Want zodra je wegloopt van je taak, zie je al weer 1001 dingen die ook zo nodig moeten. Waarna de originele taak weer vergeten is.
    Bovendien is concentratie een probleem en is de enige manier om iets af te maken om jezelf te dwingen je concentratie op de huidige taak te richten.

    En een limit zoals de klus MOET vandaag…gaat goed zolang je niet gestoord wordt.
    Ok, mobiel uit, bel af, telefoon uit….en dan zorgen dat je niet afgeleid wordt door de kat, de buren, de vlinder in de tuin, een gedachte die je te binnen schiet…etc. etc.
    Wat wel werkt, lijkt me, is jezelf pauze gunnen tussen twee taken.

    Maak een wedstrijd met jezelf.
    Voor mij zou dat niet werken, want het enige wat het oplevert is stress. Een een ADD koppie kan er geen stress bij hebben, want dan lukt niks meer.
    Mijn aandacht is dan gericht op het wedstrijd element en niet meer op de taak, dus is mijn concentratie op het verkeerde gericht.

    Wat voor mij werkt is het beloning systeem.
    Als ik de taak heb afgemaakt mag ik van mezelf iets dat ik leuk vind.
    Ik prijs mezelf ook dat ik de taak heb afgemaakt en haal weer energie uit dat positieve gevoel.

    Deel je klus op Facebook etc.
    Heb ik gedaan. En voor mij werkt het niet.
    Ten eerste moet je dan mensen bereid vinden om sociale controle toe te passen.
    En dan…vragen ze of ik de aangifte 2012 heb verzonden…zeg ik nee…word ik weer even herinnerd…loop van het scherm weg…klus weer vergeten.

    Ik wil even duidelijk maken dat ik het 5 stappenplan niet afkraak.
    Ik geef alleen weer hoe ik het ervaren heb, omdat ik mezelf al van alles en nog wat heb opgelegd om een routine te krijgen en dingen gedaan te krijgen.
    Het gekke is, toen ik nog werkte, was het simpel genoeg om een klus in te plannen.
    Nu ik niet meer kan werken en ik de hele dag de tijd heb…wordt het steeds moeilijker.

  5. Sorry…ik heb was een bericht begonnen…wilde iets wegklikken op mijn pc en merk nu dat ik gelijk een bericht geplaatst heb. Mag mijn eerste bericht weg?

    Ik heb nog een tip die voor mij werkt en wie weet voor iemand anders.

    Ik heb een tuin. En een tuin vraagt onderhoud. Vooral in de lente.

    Normaal zou ik overal en nergens tegelijk bezig zijn. Plantje poten hier, onkruid wieden daar en zo gebeurt er wel wat, maar blijft het chaos.

    Ik heb me nu voorgenomen om de tuin op te delen.

    Eerst het terras.
    Dan de tuin opdelen in denkbeeldige vlakken.
    Ik stel mezelf dan als taak om eerst het eerste vlak af te maken, voor ik naar het tweede ga.
    Wil ik bijvoorbeeld een plant verpoten naar vlak 2, dan houd ik de plant in water tot ik bij vlak 2 ben. Anders gaat het weer door elkaar lopen.

    Wat voor de tuin geldt, kun je ook met een kamer doen, als die opgeruimd/schoongemaakt moet worden.

    Zo blijft het voor mij overzichtelijk, belet ik mezelf om overal tegelijk bezig te zijn en komt het ook echt af.

    Voor wie hier iets aan heeft.

    • Hanneke zegt:

      Bedankt, ga ik het zeker eens proberen. Ook ik zoek al lang naar iets wat voor me werkt en heb nog niet ècht het juiste gevonden. Soms werkt het ene dan weer het andere. Pauzes zijn voor mij valkuilen, ik kom dan niet meer tot het tweede to do ding toe. Stress creeëren werkt voor mij wel maar ik neem mezelf steeds minder serieus! krijg je dat weer. Belonen werkt helemaal niet voor mij: ik ken helaas alleen slechte beloningen (chocola,…) en daar moet ik nou juist afblijven. Deze tips, alle tips werken zowieso voor mij om ze te lezen. Ik krijg dan weer moed en inspiratie om iets te doen en gebruik soms een beetje van het ene, dan weer iets van het andere. Dat in vakjes verdelen is nog nieuw voor me dus dat ga ik zeker eens uitproberen.

  6. pepijn ritzema zegt:

    Het stofzuigen laat ik over aan een robot en mijn administratie ga ik binnenkort in de vuilnisbak flikkeren. Laatste keer dat ik mijn administratie moest inzien, was geloof ik vorige eeuw. De afwas ga ik na een week, straks na het werken, toch maar even doen voordat het weg gaat lopen…

  7. Bedankt voor de tips.

  8. Dit zijn goede tips! Misschien dat ik mijn klussen nu wel eens kan afvinken 😉

Laat wat van je horen

*