Een ADHD -er als personal organizer: kan dat?

adhd volwassenen organiserenDoriene van Luttervelt is ADHD -er. En: personal organizer. Want dat kán. Ze geeft zeven gouden tips om wanorde buiten de deur te houden. Handig voor ADHD volwassenen. Kernboodschap: vogel je eigen trucjes uit om orde in de kop te krijgen. 

Je zult het niet geloven, ik ben zelfstandig ondernemer: een personal organizer mèt ADHD. Voor mij absoluut een bewijs dat je met een andere bedrading ook goed kunt plannen, regelen en organizen. Het vraagt uiteraard wel om focus, daadkracht en doorzettingsvermogen.

Ik heb de afgelopen tien jaar gewerkt als management assistent, directiesecretaresse en personal assistant. Pas in 2010 heb ik de officiële diagnose gekregen: ADHD. Uiteraard heeft het wel veel van mijn worsteling in mijn werk verklaard. Aan de andere kant ben ik in staat gebleken om goed te kunnen functioneren door allerlei handigheidjes die ik mezelf heb aangeleerd.

Mijn boodschap is dan ook vooral: vind dé manier die bij jou past. En waar jij je goed bij voelt. Je zult zien dat je dan tot hele mooie dingen in staat bent. Maar, hierbij mijn gouden tips:

 1.                   Wat is ècht belangrijk voor jou?

Focus op die dingen in plaats van op alles wat je leuk lijkt. Het kan snel teveel worden waardoor je het overzicht verliest. Gewoon wat langer nadenken: wat wil ik echt? En doe dat met passie.

 2.                  Stel prioriteiten.

Wat moet er ècht vandaag af? Doe dat eerst. Handig: bakjes op je bureau met bijvoorbeeld:

  • Vandaag
  • Morgen
  • Overmorgen

 3.                  Neem géén telefoon aan tijdens bezigheden waar je je ècht op moet concentreren.

Handig: “Dit is de voicemail van…..tussen 10:00 en 16:00 uur ben ik met klanten bezig. Na 16:00 uur bel ik u terug. Mocht uw vraag urgent zijn, stuur dan een email naar…”

 4.                  Doe elke dag iets.

Ruimt lekker op! En die stapel wordt anders alleen maar groter. Post wegwerken, administratie doen, bureau opruimen. Gebruik verschillende gekleurde ordners voor je eigen systeem. Maak het leuk.

 5.                  Zorg dat je altijd een klein notitieboekje bij je hebt.

Daarin kun je al je briljante invallen noteren: tips voor films, nieuwe ideeën, dingen die je absoluut niet mag vergeten. Dat geeft rust in het hoofd. Losse geeltjes zijn echter killing, omdat je die kwijt kunt raken. Als je dat handig vindt, kun je met taken werken in bijvoorbeeld Outlook. Zet daarin elke dag, of elke twee of drie dagen wat je in je boekje hebt geschreven.

 6.                  Beloof niets wat je niet kunt waarmaken.

Denk er gewoon even wat langer over na voordat je JA of NEE zegt. “Ik laat het even inweken, kom er op terug”.

 7.                  Agenda bijhouden, online, op papier en eventueel in je telefoon.

Zo kun je geen afspraken missen of vergeten. En: stel een herinneringstijd in om te voorkomen dat je te laat komt.

Over Doriene van Luttervelt

Voor diegenen die mij nog niet kennen zal ik eerst eens iets over mijzelf vertellen.
Ik ben Doriene, geboren in Den Haag als èchte watervrouw, 47 jaar jong, zelfstandig ondernemer met een grote passie voor dans. Salsaaaaaaaa, bachata en kizomba. Voor mij, is het erg lekker om in mijn lijf te zijn in plaats van in mijn hoofd.

Reacties

  1. Damani zegt:

    Hi,

    Ik heb sinds 2007 de diagnose en sinds die tijd al vele tips & trucs geprobeerd. Ik gebruik mijn agenda, voor belangrijke dingen zet ik een alarm en prioriteiten stellen gaat me ook niet slecht af. Maarrr, het uitvoeren blijft echt een probleem. Lui, laks en blijven uitstellen van dingen blijft een issue. Hoewel de genoemde tips voor veel dingen wel werken bij en voor mij, blijven er teveel dingen liggen..

    • Je bent al op weg! Je hebt zelfreflectie reeds toegepast en bent eerlijk naar jezelf.
      Zet eens op papier welke actiepunten meer aandacht kunnen gebruiken… maar zet in datzelfde lijstje ook zeker de zaken waar je jezelf een dik compliment voor mag geven!
      Kies dan een punt waar je jezelf op wilt verbeteren en vat kort samen hoe je dat wilt gaan doen.
      Gaat dit weer goed herzie je lijstje en verbeter relaxed JOUW gekozen punten.
      Succes!

  2. Hi Damani….

    Vraag me af; wat blijft er liggen bij je?
    Zijn dat zaken die je zelf moet doen, of ook een ander?
    Vind je ze leuk?
    Of heeeel naar?

    Bewust worden is stap 1.

    Do 😉

  3. Wat “grappig” om te lezen dat iemand ADHD-er “IS”
    Dat kan eigenlijk helemaal niet: ADHD is geen identiteit, slechts een gedrag. De NLP-ers onder ons kennen het verschil en weten ook wat het verschil van impact is tussen die 2.
    Het gedrag ADHD kun je veranderen. Een identiteit veranderen ligt een stuk complexer. Beter is daarom ook iemand met een adhd etiketje NIET een ader-er te noemen, beter is de omschrijving dat hij/zij een gedrag vertoont dat vaak adhd wordt genoemd. Is voor de betreffende persoon makkelijker te apateren en in te zien dat er wat kan veranderen….

  4. Wat “grappig” om te lezen dat iemand ADHD-er “IS”
    Dat kan eigenlijk helemaal niet: ADHD is geen identiteit, slechts een gedrag. De NLP-ers onder ons kennen het verschil en weten ook wat het verschil van impact is tussen die 2.
    Het gedrag ADHD kun je veranderen. Een identiteit veranderen ligt een stuk complexer. Beter is daarom ook iemand met een adhd etiketje NIET een adhd-er te noemen, beter is de omschrijving dat hij/zij een gedrag vertoont dat vaak adhd wordt genoemd. Is voor de betreffende persoon makkelijker te apateren en in te zien dat er wat kan veranderen….

  5. Steef zegt:

    Zelf maak ik gebruik van de werk / taken methode van David Allen, ‘Getting Things Done’. Alle bovenstaande tips zitten hier in verweven. Voor mij is dit GTD zeer succesvol gebleken. De grootste uitdaging die ik nog heb is het blijven gebruik van dit Systeem. Ik zou iedereen met ADD kunnen adviseren zich hier eens in te verdiepen en kijken of het ook voor jouw werkt. Een handige APP die ik daar bij gebruik en dit systeem ondersteund is Doit.im. Er zijn nog vele andere maar dit was voor mij de beste. Succes!

  6. succes voor deze tips

  7. Het woord ADHD-er, ik heb er zelf een gruwelijke hekel aan. Ik noem het zelf anders. Kijk maar eens.
    http://www.youtube.com/watch?v=JSbDH92icCA

  8. lekker door dromen, die sporen niet, de plantjes wel

Laat wat van je horen

*