Anders eten om de ADHD bij volwassenen te bedwingen

adhd bij volwassenen gezondheidOnze eigen stuiterbal Marleen Rövekamp – sticker: ADHD bij volwassenen – probeert deze keer uit: een dieet. Meer groente en fruit. Minder suiker. En verrek. Het werkt nog ook. 

Het is eigenlijk spontaan ontstaan, het idee om anders te gaan eten. Een vriendin van me kocht een boek over voeding en haar verontwaardiging over voeding in supermarkten was voor mij genoeg reden het boek ook aan te schaffen. Niet alleen kan ik me (logischerwijs) slecht concentreren, ik heb ook last van vermoeidheid en een opgeblazen gevoel. Dus ik lekker op de bank met een kopje ‘verantwoorde’ thee, en lezen maar.

Ik schrok me helemaal kapot!

Volgens dit boek ben ik mijn eigen lichaam al jaren langzaam aan het vergiftigen met allerlei geprepareerd voedsel uit pakjes, potjes en blikken, volgestouwd met E-nummers en suikers. Vooral suiker kan je lichaam moeilijk verwerken. En al die light producten? Bijna nog slechter dan ‘normale’ producten. Witte bloem, pasta en rijst? Je kan het net zo goed direct op je dijen plakken. Terugdenkend aan mijn eetgeschiedenis zie ik lightproducten, suiker in de koffie, en ja, ik hou wel van een pakje of een potje. Is toch lekker makkelijk. En ik maar denken dat ik best gezond eet!

Het is het allerbeste om pure producten te eten, dus veel groente en fruit, volkoren pasta en rijst, noten, zaden en bonen. Ook niet alles doodkoken, het liefste groenten stomen of rauw eten. Brood is ook niet zo goed als ik dacht, brood zonder gist is al beter. Zuurdesembrood dan maar.

En natuurlijk: geen suiker. M’n hoofd zit bomvol met al deze informatie, alsof ik nog ruimte over had. En om het nog lastiger te maken: het is beter om alleen biologische producten te eten.

Ok, ik ga er het beste van maken. Ik besluit om experimenteel bovenstaande regels te volgen. Vol goede moed stap ik een natuurwinkel binnen om er vervolgens met enorme hoeveelheden geld minder (jezus, wat is dat voedsel duur) weer uit te lopen. Ontbijt met biogarde yoghurt, muesli, vezels, noten, Goji bessen en Inca berries, lunch met zuurdesembrood, humus, salade en groentes.
’s Middags fruit en ’s avonds volkoren rijst, zelfgemaakte curry en – je raad het al – nog meer groente. Later op de avond nog wat fruit en wat noten. Daarnaast neem ik ’s ochtends vitamine C en een omega 3 supplement. Ook probeer ik regelmatig vette vis te eten en weinig vlees.

Het kost me vooral moeite om zo min mogelijk suiker binnen te krijgen. De koekjes en ander lekkers vliegen me om de oren, overal waar ik ga! Maar ik hou vol. Ik ben inmiddels zes dagen zo aan het eten, en ik merk al verschil. Ik kan hier natuurlijk nog geen vaststaande conclusies aan verbinden, maar ik voel me helder in mijn hoofd. Ik kan me beter concentreren en voel me wakker. Na een lunch met veel groentes heb ik niet die klassieke dip, waardoor ik ’s middag beter kan functioneren.

Ik ben onder de indruk van deze manier van eten en ga zeker door. Geen suiker en veel groente en fruit lijken een goede uitwerking op mijn hersenen te hebben. We zullen zien hoe het gaat de komende weken, ik hou jullie op de hoogte!

Over Marleen Rövekamp

Reacties

  1. Joyce zegt:

    Spannend … Fijn om zoiets te ontdekken. Ik denk al een tijd dat het zo kan werken. Helaas geen geld voor natuurwinkels, maar ja, dan maar niet biologisch. Het stuk over de suiker, verse vis en veel groente is natuurlijk wel te doen. Wb de vis: jaren geleden (toen mijn zoon nog alleen at wat wij hem voorzetten haha) bleken visolie-pillen een goed effect op zijn ADD te hebben!
    Succes! Ben benieuwd naar het ‘lange termijn verhaal’

    • Grietje Wanders zegt:

      Ik heb het gevoel dat het helpt minder suikers.Ik eet veel rauwkost en groente.Eet geen aardappels en pasta en gebruik spelrbrood.Ik vind brood lekkerder dan een warme maaltijd,Eet wel vis veel minder vlees .Ik ga ervoor dat alles op z’ n plaats komt

  2. Klinkt bekend, heb je het hier over het boek: Eet jezelf slank, mooi en gelukkig van Amber Albarda? Want haar manier van eten werkt inderdaad om jezelf fitter te voelen. Moet wel zeggen dat ik juist meer begin te stuiteren omdat ik steeds meer energie krijg 😉 Maar wel op een goede manier.

  3. Niet echt, maar ik ben dan ook net een maand+ met Ritalin bezig dus dan is het moeilijk onderscheid maken. Ik voel me wel steeds beter naarmate mijn “Food IQ” omhoog gaat en ik er ook naar eet 😉

  4. pieter leentvaar zegt:

    Ik vraag nij af of veranderde gewoonten de plaats van bv medicatie kunnen innemen, omdat alleen stimulantia effect schijnt te hebben. en gezien mijn verlavingsgevoeligheid is dit geen optie meer

  5. Trudy zegt:

    Hallo,
    Ik heb jaren mezelf gedwongen geen /tot heel weinig suiker en kleurstof te gebruiken. Is moeilijk, met handen vol breng ik al dat lekkers naar binnen, kan er totaal niet in begrenzen. Dat werkt echt, minder hyper maar mijn hoofd/buik werd niet rustig en dan blijft dat onrustige gevoel. Toen Retalin, echt heerlijk, mijn hoofd en buik vaak helemaal stil, maar ik ook. Na een jaar had ik het idee dat ik een dood vogeltje was, miste mijn heledag bewegen, mijn vlotte opmerkingen en meer bekende dingen die zo bij je horen. Nu ben ik een maand gestopt, ben weer helemaal blij met mezelf, maar hou de Retalin achter de hand…. mocht het te gek worden dan begin ik weer een periode. De omgeving werd gek van mij, daarom toch maar Retalin. ( die ik nooit op tijd of regelmatig kon innemen). De hele dag was ik tegen mezelf aan het foeteren, dat ik eens wat beter moest nadenken om die pillen op tijd in te nemen. Ik ben blij met mezelf, vind mij heel leuk en anders en ga zelf bepalen of ik pillen wil. Daarom ( hoe moeilijk ook), weinig suiker, kleurstof en proberen wat regelmatige te eten. Trudy

  6. Joyce zegt:

    Oh ja herkenbaar … weten wat goed voor je is en het ‘foute’toch niet kunnen laten. Begrenzen is een probleem. Overigens ben ik (samen met mijn jongste zoon) geswitched van Ritalin naar Dexamfetamine. Zelfde werking, minder met ‘piek en dal’, maar vooral niet de akelige bijwerking die wij van Ritalin kregen. Ik neem het ook niet altijd, soms een hele periode niet, totdat ik gek van mezelf word! Onthouden van de suikers lijkt nog steeds een onmogelijke opgave voor me, niet te begrenzen inderdaad. Ik hoopte maar dat ik dit soort dingen kon leren in de periode dat ik Ritalin nam (of een alternatief daarvoor) We blijven proberen hhmmm aanmodderen dus 😉
    Groet, Joyce

  7. Diana zegt:

    Ik heb net bijna 3 maanden een glutenvrij, melkvrij en E-nummervrij dieet achter de rug. Ik voel me overdag wel wat rustiger, maar beter slapen ho maar. Het dieet vind ik te zwaar voor te weinig resultaat. Ik gebruik er nog steeds medicijnen naast en die helpen eigenlijk nog het beste, vrijwel zonder bijwerkingen (Concerta). Ik heb een aantal jaar geleden ook eens een week of 6 geen suiker en zoetstoffen gegeten. In het begin leek het te werken, maar dat was denk ik vooral het gevolg van graag willen dat het werkt, want op termijn maakt het bij mij niks uit. Ik heb ook een jaar visolie geslikt, hetzelfde resultaat. Maar ik let zeker op mijn eten: voldoende groente en fruit en letten op suikers en E-nummers, daar is niks mis mee! Ik heb alleen de illusie opgegeven dat het mij enorm gaat helpen. Nu lees ik hier op de site iets over electro-stress, daar scheen ik ook last van te hebben. Misschien toch de Wifi maar uitzetten, dat kost tenslotte niet zoveel moeite.
    Groetjes, Diana

    • thalia zegt:

      tja, weet je wat het is? We hebben zowel minder witte hersenmassa (vooral als je als kind geen medicatie hebt gehad http://www.webmd.com/add-adhd/news/20021008/adhd-kids-have-smaller-brains) als een suffende frontale hersenkwab die bij ons handmatig actief moet worden gehouden met medicijnen. Bij gezonde mensen gaat dit vanzelf. Als wij dus weereens zogenaamd junkies zijn… moeten de roepers maar in de spiegel kijken!

      Ik vraag me trouwens af wat de gevolgen van minder witte hersenmassa zijn voor adhd-kinderen die geen medijnen krijgen . Grotere kans op ziektes als MS of alzheimer? Ik ben geen expert, maar het zou me niets verbazen.

  8. thalia zegt:

    Ik heb het laatst ook geprobeerd, en het wekte… voor een maand of twee. Toen was het placebo effect er wel af. Zucht, ik trap er ook altijd weer in, haha! Slik weer concerta en voel me een stuk beter. Ben ook weer lekker creatief en mijn scherpe tong is terug. Die waren tijdens dat dieet ver te zoeken. Wel ben ik erachter gekomen dat ik van bepaalde kleurstoffen (blauw, sommige soorten rood) gigantisch opgefokt raak. Ik dacht altijd dat dat een bijwerking van de concerta was, maar het kwam door de kilos smurfenwinegums! Die gaan dus de prullenbak in.

    • Diana zegt:

      Hey Thalia, dat kan goed kloppen de meeste kleurstoffen bevatten de E-nummers 621 622 623 en die schijnen erg berucht te zijn bij ADHD dus ik vermijd ze. geen lollies meer, helaas!

      • Thalia zegt:

        Pff, inderdaad. Rode is al erg, maar als ik een blauwe suikerspin eet… we krijgen nog net geen waarschuwing van het vaticaan dat ik de antichrist ben. ze moeten in de aphotheek zelfs mijn bloeddrukverhogers van hun blauwe suikerlaagje ontdoen en in capsules verwerken, anders duik ik als een soort schuimbekkende bokito over de balie! Hoeveel neuzen ik wel niet gebroken heb *schaam*

        • haha, Thalia, bedankt voor dit beeldende verhaal! Ik lees al jullie verhalen en het is allemaal heel herkenbaar. Vooral Bokita. Leuk!

  9. Hallo,
    Dat voedsel wat kan betekenen in het onder controle houden van de ADHD lijkt voor sommige ADHD-ers idd te werken. Een neefje van mij heeft heel wat rust gevonden door minder vlees te eten, wel vleesvervangers en vis. Terwijl het voor mijn zoon helemaal geen effect heeft, beide kinderen hebben wel methylfenidaat. Mijn zoon slaapt ook heel slecht, maar heb gemerkt dat hij uit zichzelf suiker probeert te vermijden. Al heb ik niet de indruk dat hij er erg veel last van heeft om suikers binnen te krijgen. Zoals vele zeggen worden ze hyper door het drinken van cola, mijn zoon dus niet. Heb ook niet kunnen merken dat bepaalde snoepjes hem extra laten stuiteren. Al helpt het hem wel om voor het slapen gaan iets zoets te eten. (Scheelt dan in de dosis melatonine). Ik denk dat iedere ADHD-er er goed aan zou doen om voor zichzelf te kijken voor welke voedingsmiddelen hij/zij gevoelig is, het kan echt schelen.

  10. Ik ben vandaag pas voor het eerst op deze site gestuit. Wat leuk en herkenbaar om te lezen.
    Het goede voornemen om mijn voeding eens goed onder de loep te nemen is er sinds mijn ADHD diagnose in 2011. Ik ben/was anti-medicatie, maar sinds vorig jaar gebruik ik incidenteel ritalin als ik moet studeren. Ik voel me dan heel erg op mezelf en heb weinig behoefte aan contact met een ander. Wellicht dat het aanpassen van mijn voeding kan bijdragen aan de lastige symptomen van mijn ADHD.
    Daarnaast geeft het bewust bezig zijn met het inkopen, bereiden en eten van de gezonde voeding misschien ook meer rust. Daar ik nu achter de feiten aan ren, de helft van de boodschappen vergeet, te laat op sta en dus geen brood smeer, om vervolgens halverwege de dag ergens een ongezond broodje weg te snaaien… In ieder geval fijn om deze site ontdekt te hebben en mee te lezen met jullie!

  11. AH mij is ooit gezegd door Nederlands ADHD expert maar whats in a name, dat die dingen juist anders werken, dus mensen die reageren en drukker v suiker worden bv. ja dat kan maar zeker niet perse ADHD etiket er worden heus adhders nog drukker van maar t heeft meer vat op de ‘gewone’ mensch, een adhder z’n brains reageren nl. tegenovergesteld op vooral bij koffie bv. dat werkt rustgevend. bij mij zeker, en ik ben cum laude afgestudeerd ADHD – er. 🙂 Vd 50 vragen had ik er 80 met ja.
    maar ieder is anders, maar de bloemetjes reclame moet nou nokken hoor 🙂

  12. Ik vergeet vooral te eten niet omdat ik niet wil maar ik vergeet het gewoon. Ik ben altijd druk in de weer. En als ik even zit dan denk ik oja ik moet nog eten. Dan ga ik vervolgens eerst wat anders doen en dus weer niet eet. Ik ben niet mager maar wel dun is ook wel me bouw ik wil heel graag aankomen maar is lastig. 1 stress dag en ben al een kilo kwijt. Ik heb al verschillende soorten diëten gehad het is ook erg belangrijk om om de 2 uur te eten. Het lukt mij gewoon niet om me hier aan te houden. Me vitamine pillen die ik moet nemen gooi ik weg omdat ik geen zin heb om ze in te nemen. Slaat totaal nergens op. Maar het lukt me gewoon niet om me er aan te houden. Heeft er miss iemand tips? Ik eet nu verplicht 1x in de week bij me moeder me vader komt 1x eten en eet 2 dagen met me vriend. Maar dat is avond eten. Nu de rest nog :s

    • Beste Kempie, bij mij helpt structuur heel goed. Zoals 9:00 opstaan, 10:30 tussendoortje, 12:00 lunch, 15:30 tussendoortje, 18:00 avondeten en weer rond 20:30 een tussendoortje. Dit wil niet zeggen dat ik me heel streng aan dit schema houdt, maar het geeft me houvast. Je zou dan een timer of alarm kunnen zetten met die tijden.
      Heb zelf gemerkt dat mijn buik rustiger blijft als ik minder vaak vlees eet, maar das ook het enige wat bij mij werkt.

Laat wat van je horen

*